NIVEA - POKUTA ZA LŽIVOU REKLAMU NA ZEŠTÍHLUJÍCÍ KRÉM MY SILHOUETTE

17.11.2012 12:12

Federální obchodní úřad (FTC - USA) min.rok uložil pokutu za způsob propagace zeštíhlujícího krému NIVEA MY SILHOUETTE (prodává se i v ČR) – a to kvůli lživé reklamě. Výrobci produktů NIVEA – firmě Beiersdorf  - byla uložena pokuta ve výši 900 000 USD (cca 18 mil Kč).

Jako součást svých pokračujících snah o ochranu spotřebitele od přehnaných a nepravdivých reklamních tvrzení, Federální obchodní úřad dosáhl dohody požadující, aby výrobce krému NIVEA MY SILHOUETTE, společnost Beiersdorf, Inc,  zastavila reklamní prohlašování, že pravidelné užívání tohoto krému může významně snížit tělesnou velikost spotřebitelů a tím krém má způsobovat „hubnutí“. Společnost také souhlasila, že zaplatí 900.000 dolarů jako součást vyrovnání.

„Pravdou je, že žádný krém vám nepomůže vejít se do svých starých kalhot“, řekl předseda FTC Jon Leibowitz. "Ověřený a opravdový vzorec pro hubnutí je dieta a cvičení."
Správní řízení mezi FTC a firmou Beiersdorf uložilo firmě  pokutu za  falešné prohlašování, že pravidelným nanášením krému NIVEA MY SILHOUETTE na kůži mohou spotřebitelé zhubnout. Na základě ztížnosti Beiersdorf propagoval krém přes celoplošné televizní reklamy a prostřednictvím sponzorovaných výsledků vyhledávání klíčových slov na vyhledávači Google. Společnost dále lákala zákazníky na přednost tohoto krému, tzv. "Bio-slim komplex" (bio zeštíhlující komplex), kombinaci složek, která obsahuje anýz a bílý čaj. A právě tato „zázračná složka“ měla způsobovat hubnutí.

Televizní reklama zobrazuje štíhlou modelku oblékající si džíny poté, kdy si na kůži břicha a stehen nanesla krém Nivea My Silhouette. Žena hledá ve svém šatníku a najde v něm své staré džíny. Tyto si oblékne a zjistí, že se do nich opět vejde. Během reklamy zní slogan "Nová Nivea My Silhouette! s komplexem Bio-Slim pomáhá přeměnit vzhled vašeho těla (či siluety) a viditelně zpevňuje pokožku již během pouhých čtyř týdnů. Takže můžete znovu objevit své oblíbené džíny. Džíny, které stále přitahují jeho pozornost (v záběru je muž objímající tuto ženu). Nová Nivea My Silhouette! s Bio-Slim komplexem. Dotkněte se a i vás se bude dotýkat. "

Společnost také údajně koupila sponzorované výsledky vyhledávání od společnosti Google, takže když spotřebitelé vyhledávali slova "břišní tuk" nebo "štíhlý pas," i hned se jim zobrazila reklama firmy Beiersdorf na „zeštíhlující“ krém Nivea My Silhouette. Z toho plynulo, že zobrazený propagovaný produkt způsoboval tvarování jejich břicha, zeštíhlení pasu a hubnutí, protože právě tento produkt se zobrazil po zadání klíčových slov "břišní tuk" atd.

Ze správního jednání této situace bylo nařízeno:
1. zabránit tvrzení Beiersdorfu, že jakýkoliv výrobek aplikovaný na kůži způsobuje úbytek na váze nebo ztrátu tuku a snížení tělesné velikosti (čili zhubnutí),
2. zakázat společnosti tvrzení, že jakýkoliv její prostředek, doplněk stravy nebo kosmetický výrobek způsobuje úbytek na váze nebo ztrátu tuku a snížení tělesné velikosti. Výjimkou je ovšem takové tvrzení, které se opírá o dvě nezávislé klinické studie provedené na lidech a to včetně placeba,

3. vyžadovat, aby se taková tvrzení, pokud jde o zdravotní výhody jakéhokoliv prostředku, potravinového doplňku nebo kosmetického výrobku, opírala o příslušné a spolehlivé vědecké důkazy.

Společnost Beiersdorf, Inc. Je jedním z největších prodejců tělové a pleťové kosmetiky v USA. Spotřebitelé by se měli vyvarovat podezřelým reklamním tvrzením, že aplikace krémů napomáhá hubnutí a tvarování postavy.

FTC provádí svou činnost za účelem ochrany spotřebitelů před podvodnými, klamavými a nekalými obchodními praktikami.